Valikko Sulje

Ihminen ja juutalainen perinne ruuanvalmistuksessa

Keittiö elämän pyhänä näyttämönä

Juutalaisuudessa ruoka ei ole pelkkää ravintoa – se on osa pyhää elämää.
Ateria on rukous, liitto ja kertomus, joka alkaa luomisesta ja jatkuu jokaisessa keittiössä, jossa ruokaa valmistetaan kosherin hengessä. Ruuanlaitto ei ole vain arkinen toimi, vaan osa juutalaisen elämän ja uskonnon ydinrakennetta.


Rabbien tulkintaperinne – Jumalan ääni sukupolvesta toiseen

Raamatun ajan jälkeen eläneet juutalaiset viisaat – chachamim ja rabbit – kehittivät jatkuvaa keskustelua Jumalan tahdosta. Tätä keskustelua kutsutaan suulliseksi Tooraksi (Torah she-be’al peh), joka välittyi sukupolvelta toiselle ja kirjoitettiin myöhemmin ylös Mishnaan ja Talmudiin.

Pirkei Avot 1:1 kuvaa tätä jatkumoa:

”Mooses sai Tooran Siinailta ja välitti sen Joosualle, Joosua vanhimmille, vanhimmat profeetoille, ja profeetat välittivät sen Suuren neuvoston miehille.”

Tämä viisauden ketju ei säilyttänyt pelkkää lakia, vaan elävöitti sen osaksi arkea. Rambam (Maimonides) korosti, että:

”Terve keho on Jumalan palvelemisen perusta.” (Mishneh Torah, Hilchot De’ot 4:1)

Ruoka on siis pyhän palvelemisen väline, ei pelkästään ravinto.


Ruoka rituaalina ja muistin välineenä

Juutalaisuudessa kaikki elämä on vastaus Jumalan puheeseen. Halakha eli laki kattaa koko elämänkaaren – myös ruokailun. Kashrut-säännöt eivät ole vain kieltoja tai käskyjä, vaan henkinen kartta siitä, miten syödä tietoisesti ja pyhästi.

Sefer HaChinuch, keskiaikainen käskyjen selitysteos, toteaa:

”Tämän käskyn tarkoituksena on kasvattaa meissä sääliä ja itsekontrollia, jotka molemmat ovat hurskauden ja pyhyyden rakennusaineita.”

Juhlaruuat, kuten seder-lautasen karvaat yrtit tai purimin makeat hamanin korvat, eivät ole vain perinteitä – ne ovat symbolista teologiaa, jossa historia muuttuu hengelliseksi muistiksi.


Keho temppelinä – pyhä ruumis ja ruokailu

Talmud Bavli (Ta’anit 11a) opettaa:

”Hurskas ihminen ei syö vain täyttääkseen vatsansa – hän syö parantaakseen sieluaan.”

Rabbiininen perinne näkee kehon temppelinä: suu on kuin alttari, sydän liiton arkki, ja vatsalaukku pyhä sisin. Ihminen on mikrokosmos – olam katan – Jumalan maailman heijastus.

Midrash Tanchuma muistuttaa:

”Kuten Jumala loi maailman kuudessa päivässä ja lepäsi seitsemäntenä, niin myös ihminen rakentaa kehoaan ravinnolla ja löytää levon sielussaan.”

Tämän vuoksi juutalaisuus ei hyväksy kehon halveksuntaa tai äärimmäistä askeesia. Talmud (Nedarim 10a) jopa varoittaa:

”On syntiä, jos ihminen kieltäytyy tämän maailman hyvistä asioista, joita Jumala on tarkoittanut nautittaviksi.”


Hurskautta keittiössä – ruuanlaitto hengellisenä palveluksena

Keittiö voi olla yhtä pyhä kuin synagoga.
Ruuanlaitto on mahdollisuus tehdä pyhää arjessa – valmistaa ruokaa rukouksella, kiitollisuudella ja eettisellä vastuulla.

Israelilaisen päärabbin Rav Kookin mukaan:

”Kaikessa, mikä ravitsee ruumista ja sielua, tulee näkyä luomisen pyhyys. Jopa yksinkertainen ateria voi olla kuin temppelipalvelus, jos se valmistetaan rakkaudella ja nautitaan kiitollisuudella.”

Tikkun olam – maailman korjaaminen – ulottuu myös keittiöön: ekologinen ja eettinen ruuanvalinta, ruokahävikin vähentäminen ja lähimmäisen huomioiminen ovat osa juutalaisen keittiön hurskautta.

Sefer HaAggadah sanoo:

”Hurskaus on siinä, että huomaat Jumalan jokaisessa keittiösi nurkassa.”


Ruoka muistuttaa ihmisyydestä ja liitosta

Ruoka palauttaa ihmisen elämän peruskysymysten äärelle: Kuka minä olen? Miten elän suhteessa Jumalaan, toisiin ihmisiin ja maailmaan?

Pirkei Avot 3:17 kiteyttää:

”Ilman ruokaa ei ole Tooraa, ilman Tooraa ei ole ruokaa.”

Keho tarvitsee ravintoa – mutta sielu tarvitsee merkitystä. Juutalaisessa ajattelussa fyysinen ja hengellinen eivät ole vastakohtia, vaan liitto, jossa molemmat kohtaavat.


Ruuanlaitto on rukous, liitto ja kutsu

Juutalainen ruuanlaitto ei ole pelkkää tekniikkaa tai reseptiikkaa. Se on rukous, liitto ja pyhä muisto.
Keittiössä ihminen ei vain keitä, paista tai mausta – hän opettaa, kiittää, palvelee ja pyhittää.

Ruoka maistuu elämältä silloin, kun se on valmistettu tietoisuudessa Jumalan hyvyydestä.

Psalminkirjoittajan sanoin:

“Taste and see that the Lord is good.” (Psalmi 34:9)