Valikko Sulje

Juutalaisia juhlapäiviä

Juutalaisuuden ytimessä on muistamisen teema. Jokainen juhla on kuin luku kansan yhteisessä historiassa – tapahtuma, joka kytkee yksilön, perheen ja koko Israelin kansan menneisyyteen, nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Juhlien perinteet kantavat tuhansien vuosien taakse, ja jokaisella niistä on oma merkityksensä – hengellinen, historiallinen, yhteisöllinen ja käytännöllinen.

Pyhä ateria – juhlan sydän

Juutalaiset juhlapäivät vietetään ennen kaikkea kotiympäristössä, ja niiden olennainen osa on yhteinen ateria. Ruokalajit eivät ole sattumanvaraisia: ne ovat täynnä symboliikkaa, joka ilmentää juhlan keskeistä sanomaa ja liittää juhlijan kansansa tarinaan. Esimerkiksi karvasyrtit pääsiäisaterialla muistuttavat orjuuden katkeruudesta ja granaattiomena uudenvuoden juhlassa toivoo tekojen runsaudensadetta.

Juhlapäivien alku ja kesto

Kaikki juutalaiset juhlapäivät alkavat auringonlaskusta ja päättyvät seuraavan päivän auringonlaskuun. Tällä on syvä merkitys: pyhä alkaa, kun päivä hiljenee – hämärän laskeutuessa ihminen siirtyy arjesta juhlaan.


Tooran määräämät juhlat

Tooran mukaan tärkeimmät juhlat ovat Jumalan itsensä säätämiä:

  • Sapatti (Shabbat) – viikoittainen lepopäivä ja luomistyön muistomerkki
  • Rosh Chodesh – uuden kuun päivä
  • Rosh Hashana – juutalainen uusivuosi, tuomion ja muistamisen päivä
  • Yom Kippur – suuri sovituspäivä
  • Sukkot – lehtimajanjuhla, muistuttaa erämaavaelluksesta
  • Simchat Tora – Tooran ilon juhla
  • Pesah (Pääsiäinen) – Egyptin orjuudesta vapautumisen juhla
  • Shavuot (Viikkojuhla) – Tooranannon juhla Siinain vuorella

Rabbiinisen tradition säätämät juhlat

Näitä juhlia ei mainita Toorassa, mutta ne ovat tärkeä osa juutalaista vuodenkiertoa:

  • Hanukka – temppelin uudelleenvihkimisen ja ihmeen juhla
  • Tu BiShvat – puiden uusivuosi, luonnon juhla
  • Purim – pelastuksen juhla Persian valtakunnassa (Esterin kirjan tapahtumat)
  • Lag BaOmer – juhla omer-laskennan 33. päivänä
  • Tisha BeAv – Jerusalemin temppelien tuhon muistopäivä, täynnä surua ja paastoa

Nykyajan muistopäiviä

Nämä juhlapäivät liittyvät erityisesti Israelin valtioon ja juutalaisen kansan lähihistoriaan:

  • Yom HaShoah – holokaustin muistopäivä
  • Yom HaZikaron – kaatuneiden muistopäivä
  • Yom HaAtzma’ut – Israelin itsenäisyyspäivä
  • Yom Jerushalayim – Jerusalemin yhdistymisen päivä

Sapatti – jokaviikkoinen juhla

Sapatti on juutalaisen kalenterin pyhä sydän – viikon seitsemäs päivä, joka on omistettu levolle, rukoukselle ja hengellisyydelle. Se muistuttaa Jumalan luomistyön päättymisestä ja liitosta Israelin kanssa:

”Ja seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta työstään…” (1. Moos. 2:2)

Sapatti ei ole vain lepoa työstä, vaan myös lepoa ajasta, mahdollisuus kokea ikuisuutta kesken arjen. Sapattia pidetään ”uskollisena ystävänä”, joka saapuu joka viikko. Talmudissa kerrotaan kauniisti:

”Sapatti sanoi Jumalalle: kaikilla muilla päivillä on kumppaninsa – anna minullekin!”
Jumala vastasi: ”Israelin kansa olkoon sinun kumppanisi.”

Sapatti kalenterin perustana

Juutalainen kalenteri on kuu-aurinkokalenteri, jossa vuorokausi alkaa auringon laskiessa. Viikko alkaa sunnuntaista ja sapatti on seitsemäs päivä – ainoa nimetty päivä, muut ovat vain numeroita. Tämä korostaa sapatin erityisasemaa.

Sapatissa on neljä rukoushetkeä:

  • Shaharit (aamu), Minha (iltapäivä), Ma’ariv (ilta) ja erityisesti sapattina Musaf (lisärukous).

Sapattiateria ja juhlasapatit

Sapattiateria valmistetaan ennen sapatin alkua. Poikkeuksena ovat juhlasapatit, jolloin ruokaa saa valmistaa, jos valmistus on aloitettu ennen sapattia. Vuodessa on seitsemän Toorassa säädettyä juhlasapattia (3. Moos. 23) sekä joka seitsemäs vuosi vietetään sapattivuotta (3. Moos. 25:1–13).


Liiton juhlat ja ruokasymboliikka

Kolme suurta pyhiinvaellusjuhlaa, joissa Temppelin aikaan käytiin Jerusalemissa, ovat:

  1. Pesah (pääsiäinen) – orjuudesta vapautumisen juhla
  2. Shavuot (viikkojuhla) – Tooran lahjan juhla
  3. Sukkot (lehtimajanjuhla) – suojeluksen ja kiitoksen juhla

Näiden juhlapäivien ruokasymboliikka on syvästi juurtunut uskoon ja muistiin. Pääsiäisaterialla matzamaror ja charosetovat osa rituaalia, joka kertoo vapaudesta, kivusta ja toivosta.

Myös Rosh HashanaYom KippurHanukka ja Purim sisältävät omat perinneruokansa, jotka kertovat juhlan sanomasta – olipa kyse sitten omenasta hunajassa tai öljyssä paistetusta latkesta.


Paasto ja suru

Juutalaisessa kalenterissa on useita paastopäiviä, jotka muistuttavat menetyksistä ja kansan katuvaisuudesta. Näistä merkittävimpiä ovat:

  • Yom Kippur – täydellinen paastopäivä, itsetutkistelun ja sovituksen hetki
  • Tisha BeAv – temppelien tuhon ja kansallisten katastrofien muistopäivä

Seitsemän lajia – Israelin maan siunaukset

Seitsemän kasvilajia, joita mainitaan 5. Moos. 8:8:ssa, ovat erityisessä asemassa:

  • Vehnä
  • Ohra
  • Viinirypäle
  • Viikuna
  • Granaattiomena
  • Oliivi
  • Taateli

Nämä olivat Temppelin aikaan ensihedelmien (bikkurim) kohteita, jotka toimitettiin Jerusalemiin. Niiden viljely, käyttö ja uhrilahjat olivat osa Jumalan ja maan välistä liittoa.


Juhla Jumalan maailmassa

Juutalainen juhla ei ole vain menneisyyden muistamista, vaan myös elämän ja maailman pyhittämistä. Maailma on Jumalan luoma – Tevel – ja ihmisellä on tehtävä: viljellä ja varjella, tutkia ja rakastaa, palvella ja juhlia.

Juhlapäivät palauttavat ihmisen siihen totuuteen, että hän ei elä vain itselleen – vaan yhteydessä toisiin, aikaan, historiaan ja Jumalaan. Ne muistuttavat, että maailma on pyhä, ja jokaisessa ajassa on mahdollisuus kokea iankaikkisuutta.