Valikko Sulje

Sapatti eri puolilla maailmaa – sapattiaterian kulttuurinen moninaisuus

Sapatti, juutalaisen viikonpyhä, on yhteinen sydämenlyönti kaikille maailman juutalaisille – olipa heidät kasvatettu missä tahansa kulttuurissa, kielessä tai maanosassa. Mutta vaikka sapatin ydin – levon, rukouksen ja yhteyden juhla – on sama, sen viettotavat, ruokaperinteet ja tunnelmat heijastavat valtavaa kulttuurista rikkautta.

Sapattiateria on yksi sapatin kohokohdista: pöydän ympärille kokoontuvat perheet ja ystävät, kynttilät palavat, viini kaadetaan kiddushiksi, leivät (challaht) siunataan, ja juhla-ateria nautitaan yhdessä. Kuitenkin se, mitä syödään ja miten juhlaa vietetään, vaihtelee suuresti sen mukaan, ovatko juuret esimerkiksi Puolassa, Marokossa, Iranissa tai Jemenissä.

Ashkenaasi vs. sefardi: mitä syödään perjantai-iltana Marokossa, Puolassa, Iranissa tai Jemenissä?

Puola (Ashkenaasiperinne)
Itä-Euroopan juutalaisten, ashkenaasien, sapattiaterialla näkyy karujen olosuhteiden ja kylmien ilmastojen vaikutus.

  • Alkuruokana tarjotaan usein gefilte fish – makeassa liemessä keitettyä täytettyä kalaa.
  • Keittona tarjoillaan kana- tai naudanlihapohjaista keittoa, usein täytettynä matzo-palloilla (kneidlach).
  • Pääruokana on perinteinen cholent – yön yli uunissa hautunut papu-, liha- ja perunapata.
  • Jälkiruokana voidaan tarjota esimerkiksi babkaa (täytettyä pullaa) tai rugelachia (pieniä rullattuja leivonnaisia).

Marokko (Sefardiperinne)
Marokon sefardijuutalaiset tuovat sapattiaterialle runsaita makuja ja mausteita.

  • Alkupalaksi tarjoillaan pieniä ruokalajeja, kuten harrif (tulinen tomaatti-paprikatahna) ja marinoituja oliiveja.
  • Hamin on Marokossa vastine cholentille – pitkään haudutettu lammas- tai naudanlihapata, jossa voi olla kikherneitä, riisiä ja kananmunia.
  • Erilaiset maustetut kalat, kuten chermoula-maustetut paistetut kalat, kuuluvat myös sapattiin.
  • Jälkiruoaksi tarjoillaan honey-dipped pastries kuten makrout ja sellaisia makeisia, jotka on kastettu appelsiinikukkaveteen.

Iran (Persianjuutalainen perinne)
Iranin juutalaisten sapattiateria yhdistää Lähi-idän ja persialaiset vaikutteet.

  • Alkupalana voidaan tarjota sabzi khordan – tuoreiden yrttien ja juuston lautanen.
  • Pääruokana tarjoillaan usein ghormeh sabzi – pitkään haudutettu lampaanlihacurry, jossa on yrttejä ja pavut.
  • Riisi (polo) valmistetaan erityisen taidokkaasti, esimerkiksi tahdig-tyyliin, jolloin pohjalle syntyy rapea kultainen kerros.
  • Ateria päätetään hedelmillä ja pähkinöillä.

Jemen (Jemeninjuutalainen perinne)
Jemeniläisten sapattiateriat ovat yksinkertaisia mutta syvästi maukkaita.

  • Kubaneh on tyypillinen jemeniläinen sapattileipä, joka paistetaan matalassa lämpötilassa yön yli ja tarjoillaan aamulla pehmeänä ja voinmakuista leipää muistuttavana.
  • Hilbeh (fenugreek-pohjainen tahna) ja zhug (tulinen chilimaustekastike) tuovat aterialle mausteisuutta.
  • Yön yli kypsytetyt liharuoat, kuten jachnun (makea, voissa paistettu taikinakääryle), ovat olennainen osa sapattiaamujen brunssia.

Reseptit ja rituaalit: esimerkkejä sapattiaterioista eri juutalaiskulttuureissa

Ashkenaasi cholent

  • Naudanlihaa, perunaa, papuja ja ohraa haudutetaan savipadassa tai uunissa matalalla lämmöllä yön yli.
  • Maustetaan suolalla, pippurilla ja joskus lisäämällä palanen savustettua lihaa.

Marokkolainen hamin

  • Karitsanlihaa, kikherneitä, rusinoita ja riisiä maustetaan kurkumalla, kanelilla ja juustokuminalla.
  • Munat lisätään pataan ja haudutetaan yön yli, jolloin ne muuttuvat ruskeiksi ja täyteläisiksi.

Iranilainen sabzi polo

  • Tuoreilla yrteillä (tilli, korianteri, persilja) maustettu basmatiriisi.
  • Tarjoillaan usein grillatun kalan kanssa sapattiaterian alkuruokana.

Jemeniläinen kubaneh

  • Hiivalla kohotettu taikina, johon lisätään voita ja ripaus sokeria.
  • Paistetaan matalassa lämmössä hauduttamalla yön yli.

Sapattiaterian rituaalit

  • Kynttilöiden sytyttäminen: Sapatti alkaa naisen sytyttämillä kynttilöillä ja siunauksella.
  • Kiddush: Viinin siunaus, joka muistuttaa sekä luomistyön päättymisestä että Israelin kansan vapautumisesta Egyptistä.
  • Challahin siunaaminen (Hamotzi): Erityinen siunaus leivästä. Leivät peitetään liinalla ja niiden päällä lausutaan siunaus ennen jakamista.

Rituaalit yhdistävät kaikki maailman juutalaiset yhteiseen sykliin, mutta jokainen yhteisö tuo mukaan oman makunsa ja tyylinsä.

Sapatti on yhteinen aarre, joka ylittää aikakaudet ja maantieteelliset rajat. Mutta sen ilmentämisen tavat ovat yhtä moninaiset kuin itse juutalainen kansa. Jokaisella yhteisöllä – olipa kyseessä Puolan shtetl, Marokon medina, Iranin kaupunki tai Jemenin vuoristo – on oma tapansa juhlia sapatin pyhyyttä pöydän äärellä.

Nämä monet makumaailmat kertovat yhteisestä uskosta ja rakkaudesta Jumalaan ja sapatin lahjaan. Ja joka kerta, kun kynttilät sytytetään ja challah murretaan, maailmaan tuodaan lisää valoa – olipa pöydässä tarjolla gefilte fish tai hamin.